TÜİK açıkladı: Türkiye'de en fazla israf edilen gıdalar hangileri?
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verileri, hane halklarının en fazla israf ettiği gıda ürünlerini ortaya koydu. Verilere göre, taze meyve ve sebzeler ile ekmek, geçen yıl en çok çöpe giden gıda grupları arasında ilk sıralarda yer aldı.
TÜİK verilerine göre, 2024 yılında en fazla israf edilen gıda grubu yüzde 39,7 ile taze meyve ve sebzeler oldu.
Bu grubu yüzde 32,5 ile ekmek izledi. Gıda israfında üçüncü sırada ise yüzde 15,1 oranıyla süt ve süt ürünleri yer aldı.
Kuru bakliyatların israf oranı yüzde 5,9 olarak ölçülürken, makarna ile et ve et ürünlerinde bu oran yüzde 2,7 seviyesinde kaldı.
GIDALAR EN ÇOK BOZULDUĞU İÇİN ÇÖPE ATILIYOR
Araştırmada, tüketicilerin gıdaları neden israf ettiği de incelendi.
Buna göre, gıda ürünlerinin çöpe atılmasındaki en önemli neden yüzde 74,4 ile bozulma oldu.
Katılımcıların yüzde 12,1'i son kullanma tarihinin geçmesi nedeniyle gıdaları tüketemediğini belirtirken, yüzde 6,3'ü fazla satın alma veya ihtiyaçtan fazla yemek hazırlamanın israfa yol açtığını ifade etti.
HANELERİN BÜYÜK BÖLÜMÜ GIDA İSRAFI YAPMADIĞINI BELİRTİYOR
Araştırma sonuçlarına göre hane halklarının yüzde 84'ü gıda ürünlerini hiçbir zaman çöpe atmadığını beyan etti.
Gıdaları nadiren çöpe attığını söyleyenlerin oranı yüzde 12,7 olurken, sık sık israf ettiğini belirtenlerin oranı yüzde 0,3 olarak kaydedildi.
ALIŞVERİŞE LİSTEYLE GİTME ALIŞKANLIĞI SÜRÜYOR
Tüketicilerin alışveriş davranışları da araştırmada yer aldı.
Verilere göre, 2025 yılında tüketicilerin yüzde 54,4'ü alışverişe çıkmadan önce liste hazırladığını belirtti.
Fiyat takibi yaparak alışveriş gerçekleştirenlerin oranı yüzde 14,9 olurken, plansız alışveriş yaptığını söyleyenlerin oranı yüzde 14,4 olarak ölçüldü.
DÜŞÜK GELİR GRUBUNDA LİSTE KULLANIMI DAHA YAYGIN
Gelir gruplarına göre yapılan değerlendirmede, alışveriş listesi hazırlama alışkanlığının düşük gelir grubunda daha yüksek olduğu görüldü.
En düşük gelir grubundaki hanelerde liste kullanma oranı yüzde 57,3 olurken, en yüksek gelir grubunda bu oran yüzde 49,9 seviyesinde gerçekleşti.
TÜKETİLEMEYEN GIDALAR HAYVANLARA VERİLİYOR
Gıda israfını azaltmak için tercih edilen yöntemler arasında tüketilemeyen gıdaların hayvanlara verilmesi öne çıktı.
2024 yılında yüzde 27,3 olan bu oran, 2025 yılında yüzde 28,7'ye yükseldi.
Gelir düzeyi en düşük grupta tüketilemeyen gıdaları hayvanlara verme oranı yüzde 35,9 olarak ölçülürken, en yüksek gelir grubunda bu oran yüzde 27,8 seviyesinde kaldı.
TÜKETİCİLER İSRAFI ÖNLEMEK İÇİN ÇABA GÖSTERİYOR
Araştırmaya katılanların büyük bölümü gıda israfını önlemek için bireysel olarak önlem aldığını belirtti.
Verilere göre tüketicilerin yüzde 83,6'sı gıda israfını azaltmak amacıyla elinden gelen çabayı gösterdiğini ifade etti.
Yorum Ekle
Diğer Haberler
TCMB para politikası özetini yayımladı: Enflasyonda bozulma olursa sıkılaşma sürecek
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası, politika faizini yüzde 37 seviyesinde sabit tuttuğu Para Politikası Kurulu toplantısının özetini yayımladı. TCMB, iç talepteki zayıf seyrin sürdüğünü be...
Türk çimento sektöründen 5 ayda 551 milyon dolarlık ihracat
Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları Birliği (ÇCSİB), sektörün güncel görünümünü değerlendirmek amacıyla "Çimento Sektör Toplantısı"nı gerçekleştirdi. Toplantıda, çiment...
Avrupa’nın en pahalı ülkesi netleşti: Türkiye kaçıncı sırada?
TÜİK'in açıkladığı 2025 yılı verilerine göre, Avrupa’da tüketim mal ve hizmetlerinde fiyat düzeyi en yüksek ülke İzlanda, en düşük ülke ise Kuzey Makedonya oldu. Türkiye genel endekste "u...
Motorinin ardından benzine de indirim geliyor
ABD ile İran arasındaki anlaşmanın ardından Brent petrol fiyatlarının gerilemesi, yurt içi akaryakıt fiyatlarında indirim dalgası başlattı. Hafta başından bu yana motorine toplamda 2 TL 1...
Yurttaşın yurtdışı harcaması büyüdü
BMD Başkanı Sinan Öncel, Türkiye’de yabancı kartlarla yapılan harcamaların Ocak-Nisan 2026’da 229 milyar lira gerilediğini, bu tutarın Ocak-Nisan 2025’te 284 milyar lira olduğunu vurgulad...
Petrol fiyatlarında büyük çöküş!
Hürmüz Boğazı'nda 60 günlük müzakere sürecini başlatan 14 maddelik ABD-İran mutabakatının ardından, İran petrolünün piyasaya hızlı döneceği beklentisi Brent ve Batı Teksas türü ham petrol...
ABD'deki Halkbank Davası Düştü: 9 Yıllık Yargılama Sona Erdi
ABD'de Halkbank aleyhinde 9 yıldır süren ceza davası mahkeme onayıyla son buldu. Halkbank tarafından KAP'a yapılan bildirimde ceza davasının kesin ve nihai olarak kapandığı belirtilirken,...
Türkiye'nin Sanayi Devleri Belli Oldu: Zirve Değişmedi, 4 Şirket İlk Kez İlk 10'da
İSO'nun Türkiye'nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu 2025 Araştırması'na göre, TÜPRAŞ, üretimden satışlarda 698,8 milyar lirayla en büyük sanayi kuruluşu oldu. TUSAŞ, Türkiye Petrolleri Anonim O...
TÜİK: İnşaat üretimi yıllık yüzde 2,1 arttı
TÜİK, nisan ayına ilişkin "İnşaat Üretim Endeksi" verilerini açıkladı. Buna göre, inşaatın alt sektörleri incelendiğinde, nisan ayında bina inşaatı sektörü endeksi bir önceki yılın aynı a...
SOSYAL MEDYA
MAGAZİN
41 yaşındaki Burak Özçivit'e 49 yaşındaki anne!
Yeni sezonda ekranlara gelmeye hazırlanan "Güneşin Doğduğu Yer" dizisinde, 41 yaşındaki Burak Özçivit'in annesini 49 yaşındaki Sibel Taşçıoğlu'nun canlandıracak olması sosyal medyada büyü...
TEKNOLOJİ
EDİTÖR'ÜN SEÇTİKLERİ
Sınav stresi reflü ve gastriti tetikleyebilir!
Bu hafta sonu milyonlarca öğrencinin gireceği üniversite sınavı öncesinde artan stresin yalnızca zihni değil, sindirim sistemini de yorabileceğini belirten Gastroenteroloji Uzmanı Dr. Nurettin Coşkun, stresin mide üzerindeki etkileri hakkında bilgi verdi. Uzm. Dr. Coşkun, “Sınav kaygısı mide yanması, şişkinlik, hazımsızlık ve reflü şikayetlerini artırabilir” dedi.






Yorumlar
Bu haberde yorum bulunmamaktadir.